Regizorul Claude Lelouch, care a venit la Bucureşti pentru a-şi prezenta în avanpremieră cel mai recent film, "Un roman de duzină / Roman de gare", a declarat că, odată cu acestă producţie, a încercat să se întoarcă la temele abordate la începtul carierei sale, acum 50 de ani. Lelouch a devenit celebru în anii '60, când a prezentat filmul "Un homme et une femme", pentru care a câştigat Palme d'Or la Cannes, precum şi două Oscaruri.
Cel mai recent film al regizorului francez cuprinde o serie de personaje şi o axă temporală care balansează în diverse momente ale acţiunii, lăsând spectatorul să ghicească care sunt relaţiile dintre protagonişti. Fanny Ardant joacă rolul scriitoarei de succes Judith Ralitzer, ale cărei celebre romane ar putea fi scrise de către un ucigaş în serie, cunoscut ca "Magicianul". "Castingul este chiar miezul filmului şi a fost dificultatea principală. Eu am căutat să interesez nişte actori despre care să nu ghicim de la început că vor avea o poveste de iubire. Cred că fizicul are o imporanţă prea mare în zilele noastre şi, de aceea, suferim o dezamăgire", a declarat Lelouch la Bucureşti. "Filmul acesta se vrea a fi o reluare a temelor pe care le-am abordat acum 50 de ani. Am vrut să văd dacă am făcut anumite progrese . În acelaşi timp, propun şi nişte controverse celor care m-au contestat", a precizat regizorul. Ajuns în prezent la cel de-al 41-lea film, Lelouch a povestit că încă trăieşte "o frumoasă poveste de dragoste cu cinematografia" şi încă mai învaţă.
Despre cea mai recentă producţie, "Un roman de duzină", el a declarat că este "un film despre creaţie, despre cum se scrie o poveste". "Mi se pare că munca unui regizor se aseamănă foarte mult cu munca unui jurnalist. Cred că cinematografia este un melanj de genuri – ador amestecurile de genuri – amestec poveştile de dragoste, creaţia, muzica. Am încercat să realizez ricoşeuri ale unor genuri asupra celorlalte, filmul să se asemene cât mai mult cu viaţa", a explicat el.
Filmul va avea premiera în România pe 28 martie. Pelicula are şi o poveste "extra-cinematografică", după cum a scris Le Monde, care se referă la faptul că regizorul s-a ascuns în spatele unui pseudonim, Hervé Picard, pentru a regiza pelicula, spunând adevărul doar după ce "Roman de gare" a fost selecţionat la Festivalul de la Cannes (în afara competiţiei). Regizorul a explicat atunci că, rănit de primirea mediocră pe care au avut-o ultimele sale filme, considerându-se victimă a unei profunde nedreptăţi critice, ar fi vrut să demonstreze că un film de debut al unui necunoscut are mai multe şanse să câştige stima criticii decât noua producţie a cineastului blestemat, aşa cum consideră Lelouch că a devenit. Totuşi, Le Monde este de părere că ar fi trebuit să păstreze secretul acesta până la sfârşit, dezvăluirea lui în momentul selecţionării filmului la Cannes semănând cu o simplă strategie de promovare a peliculei.